ویدئو پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

حتما شما هم با دستگاهی آشنا هستید که در مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و هر جایی که نیاز به ارائه مطلبی بوده است، برای نمایش اطلاعات و تصاویر روی یک صفحه سفید استفاده می‌شوند. این دستگاه که ویدئو پروژکتور نام دارد در واقع با تاباندن نور حاوی تصاویر روی پرده یا دیواری سفید منجر به نمایش اطلاعات می‌شود. شاید حدود 10 سال پیش استفاده از ویدئو پروژکتور‌ها آنقدر که این روزها رایج شده است، مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. اما اینک در هر ارگان و سازمانی چندتایی از آن وجود دارد.

پیدایش دستگاه ویدئو پروژکتور

اینطور گفته می‌شود که شخصی به نام «فرانسیس جنکینز» دستگاهی را اختراع کرد که تعدادی از تصاویر به هم چسبیده را به سرعت یک بیست و چهارم ثانیه نشان می‌دهد. این دستگاه که بعدها ویدئو پروژکتور نامیده شد توسط حامی مالی جنکینز دزدیده و در نهایت به یک شرکت بزرگ صاحب سالن‌های تئاتر فروخته شد. این شرکت هم برای این که در آن دوره نام ادیسون بسیار مشهور بود، نام این دستگاه را «ادیسون ویتاسکوپ» گذاشت تا بتواند به موفقیت بیشتری برسد، شاید به همین خاطر باشد که اختراع این دستگاه را به اشتباه به ادیسون نسبت داده اند. به هر حال امروز مشخص شد که این کار نتیجه یک دزدی ایده بوده است.

به طور کلی ویدئو پروژکتور‌ها به دو دسته DLP و 3LCD تقسیم می‌شوند که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. نوع 3LCD دارای وضوح و غلظت رنگ بیشتری بوده و تصاویر را با نور بیشتری نشان می‌دهند اما در عوض دارای مشکل پیکسلیت شدن می‌باشد. از جمله مزایای این دسته از ویدئو پروژکتور‌ها می‌توان نور بیشتر، شدت رنگ بالا و تصاویر با کیفیت تر را نام برد.

می‌توان به طور کلی گفت که 3LCD ها برای تماشای فیلم، بازی ویدئویی و… مناسب باشند. ویدئو پروژکتورهای DLP برای ایجاد رنگ از یک چیپ استفاده کرده و به همین خاطر کیفیت تصاویر در آن بالا نیست به همین خاطر بیشتر در مراکزی استفاده می‌شود که کیفیت رنگ در آنها اهمیت زیادی ندارد مانند مراکز آموزشی و سازمان‌های اداری. از جمله مزایای آن می‌توان عمر بیشتر دستگاه، تصاویر صاف و عمق زیاد رنگ سفید را نام برد.

چندی پیش نوع دیگری از تکنولوژی ساخت ویدئو پروژکتور نیز به بازار معرفی شد که در واقع ترکیبی از دو تکنولوژی DLP و 3LCD می‌باشد اما هزینه ساخت آن گران بوده و به همین علت تاکنون استقبال قابل توجهی از آن به عمل نیامده است.

این‌روزها ویدئو‌پروژکتور‌ها برای دریافت داده به منابع مختلفی متصل می‌شوند، مانند کامپیوتر‌ها، گوشی موبایل، لپ تاپ و تبلت‌ها. اگر شما مدیر یا مسئول یک بخش خاص مرتبط با انواع پرزنتیشن‌ها هستید، جالب است که بدانید استفاده از ویدئو پروژکتور‌ها در جذاب تر کردن موضوعات بسیار راهگشا است و به راحتی می‌تواند توجه‌ها را به سوی خود جلب کند.

اما در انتخاب یک ویدئو پروژکتور باید به موضوعات زیادی توجه داشت. زیرا طیف قیمتی ویدئو پروژکتور‌ها بسیار متفاوت است و شما بایستی طبق نیاز خود به بررسی مشخصات آن پرداخته و بهترین آن را برای خود برگزینید. بسته به این که مصرف شما از این دستگاه برای امور آموزشی ، سرگرمی ، اداری و … است باید به رزولوشن ( تعداد پیکسل در هر اینچ ) ، کنتراست تصویر ( تفاوت در درخشندگی) ، تکنولوژی مورد استفاده در نمایش تصاویر ، ورودی‌ها و خروجی‌ها ، عمر لامپ و دستگاه و … توجه نمایید.

  • زهره جوادی
  • اردیبهشت 20, 1398
  • 1831 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!